Brandul gastronomic al României, în primul Masterclass Amintiri Gustoase și într-un studiu calitativ
Primul Masterclass Amintiri Gustoase, organizat sub platforma culturală Cronicari Digitali, a conturat direcțiile pentru brandul gastronomic al României, oferind pe parcursul unei zile o experiență completă de învățare, dar și de degustare a ceea ce înseamnă bucătăria românească azi. Trei sesiuni au adus în fața participanților, sâmbătă, la Arcub, creatori de conținut, chefi, antropologi, experți în gastronomie, dar și sociologi care au pus în context primul studiu privind identitatea culturală gastronomică a României, realizat de Unlock la comanda Zaga Brand, agenția care a creat platforma culturală Cronicari Digitali, care integrează și proiectul Amintiri Gustoase.
După ce creatori de conținut au vorbit despre cum se trece din farfurie în ecrane, care sunt tacticile testate și validate de rezultate, un expert debate a adus la un loc cinci chefi renumiți și un antroplog pentru a discuta despre bucătăria românească, modul în care aceasta a evoluat și cum va arăta viitorul pe mesele noastre. Ziua s-a încheiat cu o dezbatere eveniment, moderată de jurnalistul gastronomic Cosmin Dragomir, în care două generații diferite, întruchipate de scriitorul Radu Paraschivescu și cobzarul Bogdan Simion, au întărit nevoia de a contura un brand gastronomic al României, o misiune asumată de Amintiri Gustoase.
În prima sesiune, invitați au fost Jamila, Cristian China-Birta, Răzvan Moței, Alina Muntele și Dan Arvinte, iar la expert debate-ul din Masterclass Amintiri Gustoase au luat parte Chef Adi Hădean, antropologul gastronomic Adriana Sohodoleanu, Chef Alex Cîrțu, Chef Liviu Lambrino, Chef Marco Favino și Chef Mihai Toader. Ambele sesiuni au fost prezentate de Ciprian Muntele, recunoscut și apreciat pentru emisiunile radio, dar și pentru blogul său gastronomic și conținutul de calitate din zona food pe social media.
Participarea la eveniment a fost gratuită pentru un număr limitat de participanți, selectați dintre cei care și-au arătat interesul și preocuparea constantă pentru fenomenul gastronomic. Au fost de cel puțin 3 ori mai mulți solicitanți pentru un loc în sală decât spațiul disponibil. Mai bine de 600 de stories au adus în social media atmosfera de la Masterclassul Amintiri Gustoase și descoperirile culinare delicioase de la activările din pauzele dintre sesiuni. Evenimentul nu a fost transmis video online pentru că experiența gândită de organizatori a presupus o prezență fizică și o implicare multisenzorială la fața locului.
Din primul moment în care au intrat în spațiul evenimentului, participanții au putut descoperi o spectaculoasă instalație artistică, „Roadele pământului. Roadele de-acasă”, realizată pe suport vertical de Dhaniel Nora, cu fructe, legume, diverse plante și flori. Toate au format o poveste unitară pentru gastronomia românească, oferind „un fir roșu” inclusiv pe direcția reducerii risipei alimentare și orientarea către sustenabilitate.
Gusturile bune s-au regăsit în activările gândire de Chef Alex Cîțu și Delaco, Matache Măcelaru’, Cămara Noastră de la Lidl, dar și în zonele Nespresso, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești și Metaxa, în timp ce Electrolux și Băneasa Paste au oferit zone instagramabile pentru participanți. Pauza de masă s-a transformat într-o experiență culinară cu preparate românești reinterpretate de Chef Liviu Lambrino. Pentru cei care au dorit să-și perfecționeze tehnicile de fotografiere a preparatelor culinare, Chef Mihai Toader a pregătit patru dish-uri neoromânești pe care Dan Arvinte a arătat, într-un atelier de o oră, cum se pot pune în valoare. Atelierul de food photography i-a mai învățat pe participanții la Masterclass Amintiri Gustoase cum pot să construiască un mini studio pentru a surprinde cel mai bine preparatele din farfurie, cu ajutorul telefonului mobil.
„Amintiri Gustoase, divizia gastronomică Cronicari Digitali, își propune să aducă laolaltă oameni, proiecte și cercetări pentru a începe construcția unui brand gastronomic de țară, atât de necesar identității culturale, economiei naționale și celor care contribuie deja de ani de zile prin munca lor la poziționarea înteleaptă a acestui demers. O serie de evenimente unice, noi studii de piață, workshop-uri de lucru și, clar, întâlniri offline ne vor reaminti permanent de ce trebuie să ne pese dacă va exista sau nu peste 30 de ani mâncare românească, pe cele două coordonate simple de viață, scoate în evidență și de speakerii de la Masterclass: viața de zi cu zi (pe masă acasă) și în restaurante, în toată țara, care să ne reprezinte”, declară Silvia Teodorescu, coordonator Cronicari Digitali și managing partner Zaga Brand.
Tot sâmbătă s-a lansat și a doua ediție a cărții de rețete „Amintiri Gustoase”, dedicată rețetelor festive. Aceasta este distribuită gratuit prin intermediul partenerilor Cronicari Digitali, la evenimentele Amintiri Gustoase și poate fi consultată în varianta electronică la adresa https://cronicaridigitali.ro/amintiri-gustoase.
Masterclass Amintiri Gustoase este evenimentul creat de Zaga Brand sub platforma culturală Cronicari Digitali și prezentat de Lidl România, Electrolux și Delaco, susținut de Matache Măcelaru’, Băneasa Paste, METAXA, AQUA Carpatica, Domeniile Sâmburești, Citroën prin Trust Motors, Nespresso și implicarea partenerilor media Rock FM, Cronicari Digitali, Spotmedia.ro și Adevărul.
Primul studiu despre identitatea culturală gastronomică: Mâncarea românească are un potențial mare de reinventare
Primul studiu despre identitatea culturală gastronomică a României oferă o imagine a modului în care bucătăria este percepută de generațiile actuale, dar și o privire către viitorul preparatelor și ingredientele românești. Ierburile și brânzeturile sunt văzute ca fiind printre cele mai sănătoase mâncăruri, în timp ce tartinabilele românești au un potențial internațional și mari șanse de reinventare, alături de tocături și cartofi.
„Bucătăria românească trece printr-o perioadă de adaptare și transformare, în care are grijă de prezentul său și își pregătește viitorul. Specialiștii din domeniul gastronomiei manifestă o preocupare activă în acest sens și vin cu inițiative și soluții. Care este, însă, starea consumatorilor români atunci când se gândesc la mâncarea românească? Câți mai gătesc sau consumă din ceea ce noi numim meniu tradițional? Cât de multă importanță alocă bucătăriei românești? Acestea sunt câteva din aspectele pe care am căutat să le elucidăm folosind un eșantion concentrat de oameni diverși, interesați de gătit și mâncare în general”, explică Silvia Teodorescu, coordonatorul Cronicari Digitali și managing partner Zaga Brand.
Studiul arată că bucătăria românească are câteva trăsături evidente: nu este foarte practică, necesită mult timp de preparare și se gătește în tihnă, lucru care lipsește vieții moderne. În același timp, mâncarea specifică românilor este grea, are multe sosuri și se servește în cantități mari. Nu e aspectuoasă, ingredientele sunt amestecate și deseori nu se așeaza frumos și apetisant pe farfurie, ceea ce duce și la o altă trăsătură evidentă pentru bucătăria românească: este nevoie de încredere pentru a gusta ceea ce se află în față.
„Mâncarea românească este construită pe metafora cornului abundenței: multă, colorată și gustoasă. Ea este văzută ca cea mai la îndemână formă de a atinge fericirea. Mâncarea la români înseamnă mese pline și abundente, multă lume adunată, multă vorbă și multe râsete, fără reguli și fără inhibiții, cu multă libertate de exprimare. O petrecere fără sfârșit. Este cel mai splendid dezinhibator și terapeutic mod de a te bucura de viață, oricum ar fi ea”, după cum remarcă Adina Vlad, founder Unlock Research și coordonator al cercetării.
Studiul realizat pentru Amintiri Gustoase arată că oamenii vorbesc mai mult despre gătit azi decât înainte de pandemie. Gătitul devine sustenabil și sănătos, pentru că e văzut ca cea mai inteligentă formă de a reduce risipa de mâncare, respectând condiția de a se găti în cantități mici.
Pentru că timpul se pare că este cel mai mare inamic al gătitului, mulți dintre respondenți spun că sunt interesați de variante tehnice de reducere a stresului în procesul de gătire și apelează la tehnologie.
Între principalele calități ale bucătăriei românești se află gustul, consistența și rețetele sănătoase. Ca minusuri, participanții la studiu indică rețetele prea complicate, faptul că mâncarea nu are mereu un aspect frumos în farfurie, dar și că este adesea prea grea și cu multe sosuri.
Studiul calitativ a fost realizat de Unlock Research la comanda Zaga Brand, agenția care a creat platforma culturală Cronicari Digitali, care integrează și proiectul Amintiri Gustoase. Pentru colectarea datelor au fost organizate două focus grupuri în perioada ianuarie-februarie 2023, concluziile fiind prezentate la București, în cadrul Masterclass Amintiri Gustoase, eveniment care a reunit chefi, antropologi, creatori de conținut din zona food, foodies, dar și presă de specialitate.
Informațiile relevate de primul studiu despre identitatea gastronomică a României vor sta la baza proiectelor Amintiri Gustoase din perioada următoare, care pot să fie urmărite simplu pe conturile oficiale de Instagram și Facebook.