Podcastul Cronicari Digitali: Marius Florea Vizante, Andrei Huțuleac și Chef Cezar Munteanu, într-o ediție specială

Al doilea episod din Sezonul 5 al podcastului Cronicari Digitali a venit cu discuții relaxate, în prag de sărbătoare. Chef Cezar Munteanu a oferit, chiar în Vinerea Mare, sfaturi pentru pregătirea unor bucate gustoase și sănătoase, iar Marius Florea Vizante și Andrei Huțuleac și-au adunat, în podcastul Cronicari Digitali, experiențele care i-au ajutat să dezvolte proiectele de succes din prezent, dar și să (re)descopere ce îi face acum fericiți.

„Spectacolul, mai ales cel de teatru, nu se întâmplă pe scenă”

„Spectacolul, mai ales cel de teatru, nu se întâmplă pe scenă. El se întâmplă în timpul reprezentației, între scenă și sală. Fară public, nu e spectacol de teatru, este doar o repetiție generală în condiții de spectacol. Spectacolul se întâmplă în aer, este acel închipuit arc energetic, nevăzut, dar simțibil între scenă și sală.”, i-a spus Marius Florea Vizante jurnalistei Diana Popescu, în podcastul Cronicari Digitali, a cărui premieră a fost joi pe platformele de streaming.

Ce forme ia fericirea profesională? Marius Florea Vizante găsește mai multe direcții, fiecare artist alegând una sau mai multe dintre ele.

„Am colegi care mărturisesc că pentru ei spectacolul nu e neapărat scopul sau bucuria, ci doar căutarea, cercetarea. Din punct de vedere lexical noi avem și un cuvânt foarte nefericit pentru activitatea aia pe care o facem până scoatem spectacolul, și anume repetiție. Nu prea se repetă, ci se explorează. Ungurii, culmea, au un cuvânt foarte bun pentru ceea ce noi numim repetiție de teatru, ei zic „a proba”, a încerca, a vedea cum e mai bine.

Și cam asta facem și noi, cercetăm până alegem o formă finală pe care urmează să o repetăm la public. Idealul e să nu fie nici spectacolul repetiția, ci să fie asemănător de fiecare dată, dar de fiecare dată altfel. Însă, eu am plăcere și când joc, și când repet și am momentele astea mici de fericire care sunt diferite. Îmi place să cercetez și sunt foarte fericit când descopăr ceva ce n-a existat și nu știam că e, mai ales când descopăr că pot eu să fac ceva, că îmi iese un anumit tip de expresie, de transmitere pe care nu știam că o pot face.

Mă descopăr pe mine și descopăr și lucruri noi în text, în ce mi-am imaginat până atunci despre spectacolul respectiv și asta e o parte din bucurie. Iar a doua e bucuria aia care nu poate fi obținută decât în timpul spectacolului. E unică, nu e la fel niciodată, chiar dacă ai succes și a doua oară.”, spune Marius Florea Vizante în podcastul Cronicari Digitali, produs de Zaga Brand și Asociația Humart (Human Made Art).

„Omul se uită pe gaura cheii, vrea să vadă realitatea așa cum e ea. E o cameră cu patru pereți și întâmplător unul e transparent, publicul pe acolo vede la mine în sufragerie, în piesa mea. El știe că vine să-l vadă pe Vizante, dar uită în timp ce e pe scaun acolo. El știe că a plătit bilet și că e la teatru, dar uită și intră în povestea aia prin geamul ăla invizibil, prin peretele ăla transparent.

Ăsta e miracolul, tu știi că e actorul respectiv, dar el se transformă sub ochii tăi, fix în timpul în care ești tu acolo. I se schimbă vocea, pulsul, se întâmplă ceva cu el. Cu cât tu ca actor ești mai autentic, cu atât mai mult ești crezut și poți emoționa sală.”, subliniază actorul.

În podcastul Cronicari Digitali, Marius Florea Vizante a fost rugat de jurnalista culturală Diana Popescu să dea o definiție a fericirii sale, după doi ani pandemici, cu multe provocări.

„Nu cred că poți să fii fericit singur, e ca spectacolul, el nu are loc în tine, dar tu ești fericit pentru ceva, pentru că cineva. Altminteri ai vedea mulțimi de oameni închizându-se undeva și așteptându-și fericirea. Nu cred că e așa, sau poate așa e doar la mine. Sunt dependent de ceilalți, de răspuns.”, a încercat  Marius Florea Vizante să-i răspundă.

În podcastul Cronicari Digitali, regizorul și actorul Andrei Huțuleac constantă, cu tristețe, că lumea în care trăim a ajuns să întreacă ceea ce până acum ar fi putut trece doar scenariu de film.

”Cât de tare se poate inflama societatea la un post”

„Debutul meu în lungmetraj vorbește în principal despre asta, despre cât de tare se poate inflama societatea la un post. Mi se pare o filmare mult prea importantă ca să nu te inflamezi de la ea, numai că societatea se mai inflamează și pe filmări mai puțin importante, așa cum e povestea filmului meu care e bazat pe o poveste reală care s-a întâmplat în Coreea de Sud în 2005 atunci când o femeie s-a urcat în metroul din Seoul cu câinele ei, iar câinele a făcut treaba pe podeaua metroului și femeia a refuzat să strângă, nu știm de ce. A fost fotografiată de o tanti care la momentul ăla făcea blog și a pus-o pe internet, și în decurs de o lună de la incident a început să fie recunoscută pe stradă după ceas, nu știu de ce după ceas.

Cert e că oamenii o recunoșteau pe stradă după ceasul pe care îl purta la mână, probabil apăruse într-una din poze, după câine, evident, și a început să primească amenințări cu moartea. A fost dată afară din universitate. Au aflat unde stă, primul caz de publicare a datelor personale pe net ca după să poată oamenii să se adune în fața blocului sau a casei ei.

Am găsit povestea asta într-o carte care se numește «Umilirea publică în epoca internetului» și mi s-a părut foarte interesantă, pentru că pornește de la un lucru mărunt care distruge viața unei femei. Și am adaptat povestea asta pentru scenariu în România, fără să schimb mare lucru, dar improvizând foarte mult.”, i-a povestit Andrei Huțuleac, lui Cristian Șimonca, aka Blogu lu Otravă, în podcastul Cronicari Digitali.

Debutul în lungmetraj al regizorului Andrei Huțuleac, ”#dogpoopgirl” rulează acum în cinematografele românești, după ce a avut parte de mai multe premii în festivaluri.

”Vrem să avem dreptate individual, adică aproape mă enervează și dacă îmi dai tu dreptate”

„Începem să trăim într-o societate în care nici măcar nu mai vrem să avem dreptate în grup. Vrem să avem dreptate individual, adică aproape mă enervează și dacă îmi dai tu dreptate. S-ar putea să simt «Băi, lasă-mă un pic, n-ai tu dreptate, am eu». Am senzația că, fără să vrem, instinctul ăsta nici măcar nu mai e de turmă, e un instinct de trib care se duce din ce în ce mai mult spre individ. Eu vreau să fiu singur în dreptatea mea, ca să am senzația că-s Dumnezeu, că eu sunt depozitarul adevărului.

De asta e complicat să se adune oameni, plus că oamenii au început, și probabil e o reacție legitimă la ce se întâmplă în online, să ia lucrurile foarte personal.

E foarte greu să-mi spui tu mie că nu-ți place culoarea portocaliu, fără ca eu să mă gândesc că ai ceva cu puloverul pe care îl port. Suntem din ce în ce mai cringed at anything, mai crispați, mai cu frică să nu jignim, să nu fim jigniți, și atunci toată lumea preferă să fie singură cu părerile ei.”, spune Andrei Huțuleac în podcastul Cronicari Digitali.

Invitat în Vinerea Mare în podcastul Cronicari Digitali, la Amintiri Gustoase, Chef Cezar Munteanu a oferit câteva sfaturi valoroase celor care se pregătesc să întâmpine Paștele.

„Cea mai bună friptură este cea gătită simplu”

„Cel mai bun drob e cel tăiat la mână. Ăsta e secretul. Opărirea în prealabil a organelor de miel, înainte de a le pune la fiert. Le opărești, le răcești și după aceea le pui la fiert în apă cu ceva legume. Un păstârnac, un morcov, o foaie de dafin, dar nu foarte mare și ar fi perfect dacă ar fi verde, nu din aia uscată, ca să aibă ceva aromă și cam atât. Un praf de sare, 2-3 linguri de suc de portocale pentru aciditate, n-aș merge pe lămâie sau oțet pentru că mi se pare că oțetul ia din aroma aia pe care ți-ai dori-o la el. Îți trebuie într-adevăr un pic de aciditate să rămână organele mai tari, și atunci o faci cu suc de portocale proaspăt stors.

La fiert poți să pui și cozile de la pătrunjel, și dacă vrei, la final, exact ca la o ciorbă bună, pui cozile de la leurdă, capacul și lași la infuzat 10-15 minute.”, a explicat Cezar Munteanu, în discuția purtată alături de Cosmin Dragomir la podcastul Cronicari Digitali.

Artistul mâncărurilor savuroase a vorbit și despre cum se face o ciobă bună de miel.

„La ciorba de miel – oase fierte în prealabil, aici aș recomanda coadă de miel. În mod normal, fac supa, o fierb înainte cu o zi, o fierb foarte mult ca să se concentreze, o lăsați să se răcească bine ca să puteți lua grăsimea, să nu fie foarte grasă și aveți supa ca atare, aia e genială.

Când se leagă un pic, zici că e jumătate răcitură de piftie. Legumele musai tăiate la mână, trase la tigaie în foarte puțin ulei de struguri. De ce ulei de struguri? Pentru că e mai dulce, e mai plăcut ca parfum și textură și nu dă miros de floarea soarelui. Deci legumele trase la tigaie și stinse cu supa fierbinte, clocot rapid ca să rămână ușor crocante, și după îți pui bucățile de carne fierte în prealabil. Cozi, bucăți de carne, toate astea ar trebui să le fierbi înainte. După, acreală cu ce vrei, zeamă de varză, borș și verdeață, leurdă, pătrunjel, de toate.”, a explicat Chef Cezar Munteanu.

„Stufatul. Verdeață îți trebuie oricum și este bine să consumi. E una dintre discuțiile pe care le abordează toată lumea. Ne îmbuibăm, ne îndopăm sau ce facem? Tocmai asta e alternativa pentru că dacă mănânci foarte multe frunze, o să vezi că ți-e mult mai bine. Ai antioxidanți o grămadă, ai enzime și asta îți creează o stare de confort atunci când e vorba de digestie.

Ce aș putea spune prima dată e că nu mă uit la cel mai mic miel când îl cumpăr, iar stufatul e foarte simplu. Aveți ștevie la îndemână, ceapă verde. Noi în meniul de Paște am pus o garnitură care se numește deliciu de ștevie și spanac, simplu gătit. Praz, ceapă verde, toate trase un pic la tigaie, după care pui toate cele și le-ai mai tras încă o tură la cuptor și asta e”, arată invitatul lui Cosmin Dragomir din podcastul Cronicari Digitali -Amintiri Gustoase.

Chef Cezar Munteanu a oferit sfaturi și pentru cei care se pregătesc să iasă din post cu o friptură bună.

„Cea mai bună friptură este cea gătită simplu, cu toate că dacă vrei să o complici și să o duci în zona de fine dining, o faci ruladă. Îmi aduc aminte că o chinuia tata pe mama de Paște la modul că trebuia dezosată carnea și nu aveai cuțit bun, dar totuși dezosai o pulpă de miel și îmi aduc aminte cum o lega cu sfoară.

Eu am refăcut rețeta asta ani buni mai târziu, pe vremea când funcționa prin ambasade, și am transformat-o într-o ruladă umplută cu verdețuri, ceapă verde, usturoi verde, lobodă, morcov dat prin răzătoare, păstârnac și făceam o ruladă genială, cu piure de ardei copt cu telemea.”, spune Cezar Munteanu.

Podcastul Cronicari Digitali, produs de Zaga Brand și Asociația Humart (Human Made Art), vine cu episoade noi în fiecare joi și vineri pe toate platformele de streaming audio și pe www.cronicaridigitali.ro.  Podcastul este susținut de companiile Raiffeisen Bank și Electrolux România. Partenerii proiectului sunt convinși că, prin educație, cultură și acces facil la tehnologie putem deveni cea mai bună versiune a noastră.